maandag 14 oktober 2013

Nieuw kastje

Vanwege de aanstaande 3 in 1 aansluiting, en ik in eerste instantie in de veronderstelling was dat ik nog best een groot apparaat onder mijn tv erbij zou krijgen, bedacht ik me dat ik voor een nieuw tv-kastje moest gaan kijken.

Ik heb een kleine tv die momenteel op een rond tafeltje staat 50cm in doorsnee.
Gewoon, gezellig, met een kleedje erover tot op de grond.

Toen ik dat grote ding bij mijn moeder zag staan, wat is het, een media-box of zo, besefte ik dat ik dat niet kwijt kan. Op dat moment kreeg ik 'nieuw kastje' in mijn hoofd.
Niet zomaar een kastje, nee, er worden uiteraard eisen aan gesteld.
Hij mag niet breder dan 1 meter zijn, niet hoger dan 55-60cm, en er moeten pootjes onder zitten.
Dat laatste is een must vanwege de staande lamp die achter de tv aanwezig is, met een ronde voetplaat en een aparte kleine aan/uit-schakelaar die je met de voet kunt bedienen. De schakelaar ligt uiteraard mooi verstopt onder het kleedje.

Diverse winkels geweest, internet afgestruind, heel Marktplaats doorgelopen op de kastjes... Niets in mijn gewenste maat. Of het stond als een blok op de grond, zonder pootjes. Tja, dan zit er niets anders op dan 'm zelf te gaan maken. Ik had al wel eens eerder wat meubeltjes gemaakt, dus dat moet dan maar weer.

Inmiddels was ik erachter dat er in de doos van XS4all helemaal niet zo'n groot apparaat zit. Het zijn maar 2 kleine boxjes, net zo groot als een modem. Tja, die had ik toch wel weg kunnen moffelen...

Maar jaaaaa... HET kastje zat toen al verankerd in mijn hoofd. En als het in mijn hoofd zit, zit het niet ergens anders. Ik had al een tekening gemaakt, bij Hubo geïnformeerd, en een zaagplan op papier.

Heb me verdiept in Annie Sloan's krijtverf, waarmee je hele mooie effecten kunt creëren, kleurenkaart besteld, kleuren uitgezocht, en dat moet 'm helemaal gaan worden.

Intussen was afgelopen zaterdag mijn hout gezaagd, en ik kon het ophalen. Op 2 deurtjes na, daar moeten nog gleuven in gefreesd worden. Degene die dat meestal doet is een paar dagen weg, en komt later in de week pas terug. Geen ramp, de deurtjes komen er tenslotte op het laatst pas in. En ik heb nog werk zat aan dat kastje.

Ik zag er wel enigszins tegenop want het laatste kastje wat ik gemaakt heb was in de periode dat ik nog energie genoeg had. Nu moet ik mijn energie verdelen omdat ME mij parten speelt. Tot nu toe wissel ik het klussen aan het kastje af met andere zaken waarbij ik wat meer rust heb. Dat gaat goed. Ik krijg er zowaar lol in.

Vandaag ook de verf ontvangen, en daar ga ik morgen eens mee experimenteren op wat plankjes resthout van de bestelling. Die krijg je nl. ook altijd fijn mee naar huis.

Het geheel wordt van 18mm dik vurenhout gemaakt, met als uitzondering het bovenblad van steigerhout. Dat is weer iets van deze tijd geloof ik, lees ik steeds vaker. Wel leuk.
Complete meubels worden ervan gemaakt. Ik heb er nog over gedacht om het hele kastje van steigerhout te maken, maar dat wordt te lomp voor zo'n klein beestje.

Vanavond heb ik getracht een foto te maken van het resultaat tot nu toe. Voor het idee heb ik met 6 spijkertjes even de achterplaat vastgezet, en de losse steigerplanken er bovenop gelegd. Ik wilde gewoon even zien hoe het ongeveer gaat worden.
Morgen weer verder.

Ik vind 'm nu al leuk! =D






















Ja, dit gebeurt allemaal in de woonkamer. ;-)

3 opmerkingen:

  1. Jaaa, hij wordt steeds leuker. Maar nu komt er een niet-leuk-klusje, ik moet 'm weer uitelkaar halen om de panelen te verven. De tussenschotten zaten er inmiddels al in en de planken van het bovenblad zitten aanelkaar. Tja, met passen en meten gaat de meeste tijd versleten. Maar goed, dat hoef ik allemaal niet meer te doen. Alleen de laatste stukken nog. Fronten en deurtjes.
    En nog wat gaten zagen in het achterboard voor snoeren en stekkers.

    BeantwoordenVerwijderen