maandag 23 september 2013

Knipperlijn

Vandaag heb ik moeten besluiten mijn oude vertrouwde internet-, en tv-aansluiting vaarwel te zeggen.

Sinds afgelopen vrijdag werd ik telkens van het world wide web afgeknikkerd. Het ging zaterdag en zondag een tijdje goed, en vandaag was het weer raak. Dan zal het wel geen tijdelijk storing zijn, bedacht ik me. Ik besloot de helpdesk te bellen.
Dat wilde ik vrijdag ook al doen, maar voor het keuzemenuutje werd me verzocht mijn relatienummer in te toetsen, alwaar ik op dat moment geen tijd genoeg voor had om op te zoeken, en besloot op een later tijdstip weer te bellen.

Vanmiddag dus kant en klaar met relatienummer bij de hand, gebeld. Het duurde Godzijdank 'maar' vijf minuten tot ik iemand aan de lijn kreeg. Mijn verhaal gedaan met de vraag wat of er toch helemaal aan de hand is.

Mijn lijntje moest worden doorgemeten want in mijn postcodeomgeving was niets bijzonders aan de hand.
Echter, mijn lijntje is antiek en dus moest de jongeman iemand anders bellen om dat te doen.

Nu moet je weten dat ik alles nog apart heb, internet bij de een, tv bij de ander, en telefoon bij weer een ander; dat mijn internetaansluiting er nog eentje is met een splitter in de telefoonlijn, aangesloten met een snoer over de plinten van A naar B, wat zo ongeveer op 20 meter uitkomt... En dat alles sinds 2002 in deze woning. Maar... het werkte. En zo lang iets werkt, gaat Vonne niets nieuws aan wat van horen zien en zeggen vele ergenissen met zich mee kan brengen. Neen. Never change a winning team!

Intussen was mijn lijntje doorgemeten en er bleek niets aan de hand tot het punt waar de lijn binnenshuis komt.
Hoe of dat de boel hier aangesloten was...
Nou zo en zo meneer, via een splitter, snoertje van zo'n 20 meter... O, dan weet ik het al, klonk zelfverzekerd aan de andere kant van de lijn. En op uw modem, welk lampje brandt? De eerste van links en de vierde van links.
Dat eerste lampje van links, brandt die continue of knippert die? Hij brandt continue. O, dat is vreemd, want die zou in geval van storing moeten knipperen. En inderdaad, op dat moment had ik weer even internet.
Ja, typisch zo'n knipperlijn-geval.

Dat komt door het lange snoer, en mij werd aangeraden dat snoer te vervangen door een internetkabel en de modem zo dicht mogelijk, max. anderhalve meter, bij de splitter te plaatsen, en ook nog even de splitter te vervangen want e.e.a. was wel verouderd.
Aangezien dat een behoorlijke verhuizing zou betekenen, bedacht ik me dat ik maar eens verder moest informeren naar de mogelijkheden voor internet en tv in één, zodat ik geheel draadloos kan internetten.

Dit was immers het 'natuurlijke moment' waarop ik zou overstappen op al het moderne gedoe. Heb het lang uitgesteld, maar als mijn winning team nu gebreken gaat vertonen, wordt het tijd.
En de hoogste tijd, want mijn internetabonnement blijkt ook uit het jaar nul te stammen, eentje van 8MB, wat er al lang niet meer is. Dus ik krijg een snelheid straks... én het lange snoer weg, en meer MB's. Het zal wel.

Maar, als ik dan ook de telefoon aan het duo toevoeg, wat kost me dat dan? Tja, dat scheelde toch wel een stukkie. Veel voordeliger. En ik heb altijd geroepen dat ik de telefoon apart zou houden, want bij storing zou ik dan niet eens een helpdesk kunnen bellen! Maar ja...
De jongeman overtuigde mij door te stellen dat als ik toch niet veel belde, ik net zo goed de telefoon er ook bij kon doen. Tja, hij had wel gelijk, ik betaal immers nog altijd meer abonnementskosten dan gesprekskosten.
Hij vroeg nog of ik alarm had in huis.
Hoe bedoel je alarm?
Nou, een beveiliging van je huis door een alarminstallatie. Oooooo, nee dat heb ik niet.
Want dan zou ik de telefoon wél apart moeten houden.
Oh, vertel... Wanneer ik dus een alarminstallatie wil installeren, moet ik daar rekening mee houden?
Ja, want dan reageert de telefoon anders en meestal niet goed wanneer je een 3 in 1 abonnement hebt.
Goh, dat wist ik niet.

Tsss, zo zie je maar, nooit te oud om te leren.

Laat ik het er dan toch maar op wagen. Nu is het moment. Ik ga echt niet meer zitten klieren met een ellenlang snoer en een nieuwe splitter, terwijl dat toch behoorlijk antiek aan 't worden is. Dan maar in 1x goed.

En ik zie er tegenop... Ik ben er echt niet blij mee. Als ik zie wat voor ellende mijn moeder al heeft gehad met dat 3 in 1, dan sta ik daar niet om te springen. Daarom heb ik er wel een monteur bij gevraagd die alles voor me installeert en uitlegt, anders gaat 't niet goedkomen. En tadaaaa, die kost me nul komma nul. Mooi!

Al met al een half uur met de jongeman aan de lijn gehangen, want ik moest het naadje van de kous weten, dat begrijp je. En die monteur is ook nog langggg niet klaar bij me straks, hahaha.

Alles moet per 1 november ingaan. Het zal mij benieuwen.

6 opmerkingen:

  1. Geen idee bij wie je zit, maar ik weet zeker dat je er blij mee bent.
    Wij zitten bij KPN en hebben alles in één en zijn daar al jaren blij mee.
    Sinds een paar maanden zit zelfs mijn mobiel in dat pakket.
    We moeten alleen niet naar die winkel van ze, want daar kunnen of willen ze je zelden tot nooit helpen. Ik zou daar zo kunnen werken en heb daar onlangs gesolliciteerd, maar vanwege mijn leeftijd willen ze me niet. Oke, ze hebben niet vermeld dat het mijn leeftijd is, maar geen werkervaring in een telefoonwinkel (zal ik ook nooit krijgen als niemand mij aanneemt) en geen goede opleiding (wil best op hun kosten studeren) word ik niet aangenomen. Ze hebben daar liever jongelui die van toeten noch blazen weten en roepen dat het jou ligt. Maar dat allemaal terzijde.
    Als we met de helpdesk bellen dan worden we 9 van de 10 keer goed geholpen.
    Wij hebben overigens alles wel met draadjes, want dat draadloos vinden wij niets. We hebben al genoeg straling om ons heen, maar dat is onze mening.
    Je bent in ieder geval velen malen goedkoper uit met zo'n alles in één pakket dan dat je allemaal losse abonnementen hebt.
    We kunnen overigens wel goedkoper bij o.a. Ziggo maar dan heb je ook belabberde internetverbinding en lig je er steeds uit bij ons in de buurt. Daar hebben wij geen trek in, dan maar wat duurder en dat je er zelden uit ligt en ook alle zenders ziet die je graag kijkt dan dat je goedkoper uit bent en steeds eraf ligt en dan nog niet je favoriete zenders hebt omdat zij die niet hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn internet heb ik van XS4all. Origineel van Demon, maar die heeft het overgedragen aan XS4all. Dat Demon zie je nog in mijn e-mailadres terug, die naam mocht ik houden. Ik heb nooit last gehad bij Demon, en toen dat overgenomen werd dacht ik o jee, als XS4all het dan maar net zo goed blijft doen...
    En ook daar nooit klachten gehad.
    Mijn tv zit nog bij UPC, maar een 3 in 1 abo bij hen is ook niet alles, dat zie ik bij m'n moeder thuis. Wat een ellende steeds zeg.
    Mijn telefoon is nog bij KPN, maar daar hoor ik ook niet altijd positieve berichten over, dat is een beetje fifty-fifty.
    Van XS4all heb ik nog van niemand gehoord hoe zij het doen, maar dat ga ik dus uitvinden. Hopenlijk blijven zij de goeie kwaliteit die ik met internet had en heb waarborgen. Het blijft een sprong in het diepe.

    En ja, vanaf 40 jaar, ben je voor de meeste werkgevers al te oud en dus te duur.

    Ik heb trouwens ook nog nagedacht over dat draadloos met al die straling, maar in wezen zitten we er toch al middenin. Kijk alleen al naar je dect-telefoon, en je mobieltje. Iedereen om ons heen loopt overal met de smartphone in de weer. Er gaat geen dag voorbij of ik zie wel een jongere met z'n foontje spelen. We zitten midden tussen de masten... Naar mijn idee kunnen we er tóch niet meer omheen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben ook bij XS4all gezeten en waren daar altijd tevreden over, maar we konden toen goedkoper naar Tiscalli wat later overgenomen is door Telfort en toen begonnen daar de problemen. Op een gegeven moment kregen we een jongen aan de lijn die zei dat we maar een neefje moesten bellen om ons te helpen. Toen heeft mijn man gezegd dat ons neefje aanraadde om naar een ander te gaan. Het lag steeds aan een ander als de internetverbinding traag was of helemaal geen internet, terwijl ze zelf steeds storing hadden. Toen zijn we naar KPN overgegaan en daar zijn we tevreden over.

    Vanaf je dertigste ben je al te oud en je moet tegenwoordig overal diploma's voor hebben, zelfs voor schoonmaken. Kon 2 jaar geleden een school schoonmaken voor 2 uurtjes per dag maar dan moest ik ook nog een diploma halen. Ik heb daar vriendelijk voor bedankt. Ten eerste heb ik geen goede ervaringen met het schoonmaken van scholen en ten tweede moest ik eerst een half uur fietsen voor ik er was. Als ik in de straat of 5 minuten ervandaan had gewoond, had ik erover nagedacht, maar een half uur vond ik teveel. Manlief vond ook dat ik dat niet moest doen.

    Je hebt gelijk, je komt niet om die stralingen heen, maar wij wilden het in huis zoveel mogelijk beperken. Mijn mobiel staat meestal uit, want ik heb die alleen voor noodgevallen als ik weg ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja 't is wel balen hoor, als je steeds problemen hebt met internet. Dat moet gewoon werken. De ene heeft goeie ervaringen met die en de andere weer met die. Ligt er denk ik ook aan in welk gebied je zit. En als iets goed loopt, dan lekker zo laten lopen.
    Nou nou, voor schoonmaken een diploma? hahahaa. Nah, daar zeg je wel wat, want tegenwoordig krijg je zoveel minuten voor dit en zoveel minuten voor dat. Niet te doen. In 2 minuten krijg je een toilet bijv. niet schoon. Ja met de Franse slag ja, dan lukt het mij ook. Maar het is gewoon van de gekke hoe de schoonmakers in een tempo moeten werken. Dat is ook eens op tv geweest. Echt belachelijk gewoon.
    Dus wellicht een diploma voor snelheid. Daar zou ik ook voor passen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is te gek voor woorden wat je in een korte tijd moet doen.
    Ik heb een klein jaar als alfahulp gewerkt en er was er eentje bij die wilde dat ik een week werk in 3 uurtjes deed omdat mijn voorgangster dat ook kon. Als ik ergens allergisch voor ben dan is het dat ze je gaan vergelijken. Ik heb dat ook op een vriendelijke toon gezegd. Na een paar maanden ben ik bij haar gestopt, want ze bleef maar vergelijken en ik kwam steeds chaggie thuis. Ze vond het ergens jammer, maar ergens was ze ook wel blij en ik was alleen maar blij. Het was voor mij geen doen en dan ook nog zeuren dat er haren lagen. Je kon zuigen wat je wilde, maar ze had ook 2 of 3 katten die haren verloren en dan moet ze niet zeuren dat er na het zuigen weer haren liggen. Dat heb ik hier in huis ook. Dan heb je net gezogen en dan kan je eigenlijk weer opnieuw beginnen. Dat heb je met dieren. Of dan was er geen tijd over om nog even de ramen te lappen en dan had je dus gezeik.
    Gelukkig was er een ouder echtpaar die begrip toonde dat je niet alles kunt doen in 3 uur. Dat lukte overigens bij hen wel, maar daar hoefde ik weinig te doen omdat die vrouw zelf ook veel kon. Op een gegeven moment kwam ik daar en zei ze dat ze met Thuiszorg had overlegd dat ze het zelf weer aankon. Thuiszorg had nog aangeboden om mij te bellen dat ik niet meer naar hen toe hoefde, maar ze wilden dat ik nog een keer kwam om netjes afscheid te nemen. Tegen hen zei ik dat ik het jammer vond, want ik mocht ze graag, maar dat ik ook blij voor ze was dat ze het zelf weer konden. Kreeg van hen zelfs een bloemetje ondanks dat ik er maar een paar maanden had gewerkt. Van zulke mensen had ik er wel 10 kunnen hebben. Kwam altijd weer vrolijk en met verhalen thuis.
    Dat werk is door die druk niets meer voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee dat kan ik me goed voorstellen. Jezelf over de toeren werken heeft ook niet veel zin. Toch leuk dat je een bloemetje van ze kreeg. Zo kan het ook.

    BeantwoordenVerwijderen