maandag 4 november 2013

Hoera! weer internet! -update 22:15-

Na een weekend afkicken (inclusief de vrijdag), kan ik nu het internet weer op.
Dan denk je och, die paar dagen... En tóch miste ik het.
M'n krantje -nu.nl- bij de koffie, het checken van e-mail en blog berichten, én de Nuon mag ik nu via internet de meterstanden doorgeven. Dat soort dingen. Had nog wel snel afgelopen donderdag de huur even overgemaakt. Oeps, net op tijd. Ik had de pc al afgesloten 's avonds, toen ik de acceptgiro zag liggen. Shit! Dat moet ik nu doen. Dus pc gauw weer aan gezet.

Vandaag, maandag, is de XS4all-monteur geweest en heeft alles aangesloten. Van 2 tot half 4 is hij bezig geweest, dus dat ging nog best snel. Maar als ik zag wat ie allemaal deed... bah bah, dat had ik nooit voorelkaar gekregen met telefonische begeleiding. Blij dat ik het zo gedaan heb.

Net voordat hij wegging zag ik nog aan de tv de scartcoaxkabel van UPC zitten, terwijl er al 2 andere snoertjes naar de tv-ontvanger en de modem waren aangesloten. Ik vroeg hem nog: misschien wel heel blond, maar dat snoer van UPC kan er nu toch af?
Ja hoor, zei hij, die kan er af. Of je moet het verschil in kwaliteit nog willen bekijken...
Ik zei nee, hoe minder snoeren hoe beter, weg met die troep.

De man vertrok en ik gelijk die scartcoaxkabel eraf gehaald. Netjes opgerold, briefje erop waar het van was, want ik bewaar dat soort dingen wel altijd. En liep terug naar de tv... geen signaal.
Nee hè! Tsssss daar beginnen we al...
Ik moet ook nog even op de KPN-site gaan kijken, alwaar het lijstje van tv-merken te vinden is, waarvan ik de 3-cijferige code voor de afstandsbediening kan vinden en invoeren. Dat had de monteur al willen doen, maar vanmiddag lag de site van KPN plat. Da's dan wel weer jammer. Maar goed, ik weet precies hoe ik het moet doen, dus dat komt helemaal goed. Nu moest het nog even met de oude.

In tussentijd had ik bij m'n moeder na het eten nog even snel in het tv-boekje zitten lezen en daar vond ik ergens dat het 30 min. kon duren voordat de tv het signaal kreeg. Dus het kon dát zijn, óf het feit dat de scartcoaxkabel er toch bij moet. Dat laatste zou wel raar zijn, want je sluit óf aan met scartcoaxkabels óf met HDMI-kabels. Dubbelop lijkt me toch niet nodig? Of zit ik nou héél stom te lullen?

Ik heb nu inmiddels thuis, de tv weer aan gezet, 30 min. gewacht, maar niks hoor.
Eigenlijk vind ik dat wel raar. Dat had die monteur toch moeten weten? Hij zei dat ie er af kon. Waarom heeft hij dat dan niet direct gedaan?
Later dacht ik, ja... de tv is dus alleen maar getest op de oude aansluiting van UPC.
Nu denk ik dat hij er misschien wel makkelijk vanaf gekomen is, omdat alle zenders ook nog opgezocht moeten worden en op z'n plaats worden gezet. Dénk ik hè... Ik weet het niet.

Maar dat zie ik morgen dan wel weer.
Ik moet nl. met de nieuwe a.b. een knop ingedrukt houden om te kunnen zien of de tv het dan doet.
Dussss... eerst zo meteen maar 's kijken of de KPN-site inmiddels bereikbaar is.

Het geheel is draadloos aangesloten, dus van dat lange snoer van bijna 20 meter ben ik af.
Heb wel een stekkertje meer in die hoek, dus ik kan daar nu niet meer de kerstverlichting op aansluiten, hahaha.
Daar moet dan maar weer een extra stekkerdoosje in het al liggende stekkerdoosje...
En zo blijf je bezig. Ach ja, 40 jaar geleden, toen deze flats gebouwd werden, hadden we nog niet zo veel elektronica, dus daar is het aantal wandcontactdozen ook niet op berekend.
Soms vraag je je wel eens af hoe het mogelijk is dat dat allemaal nog goed gaat.

O, en de hamvraag ook nog even gesteld: en nu slaat de bliksem er in, en gaat de hoofdschakelaar uit. Boem alles uit. En dan? Moet ik dan nog iets extra doen?
De vorige keer dat dat gebeurde deed ik na een paar minuten gewoon de hoofdschakelaar weer aan en alles deed het weer. Inclusief de pc.
Neeeeeeee! Zei hij. Dat mag je nooit doen.
O?
Eerst trek je zoveel mogelijk stekkers eruit van de apparaten die aangesloten stonden, en dan pas zet je de hoofdschakelaar weer aan.
Anders krijg je zóveel stroom in 1x wat doorgevoerd moet worden, dat is nooit goed.
O. Oké. Pfff, ja weet ik veel. Blond dus. Weer wat geleerd.

En nu op zoek naar de a.b.code...

Edit, 22:15
Tóch nog even gebeld met de helpdesk, want ik zag dat ze tot 22.00 uur bereikbaar zijn.
Het signaal moest ik opnieuw op HDMI zetten, dat was alles.
En de code kon ik niet op KPN vinden, die hebben ze dus ook nog voor me opgezocht, maar voor dit type tv zijn 17 codes die het kunnen zijn. Ze zijn naar me gemaild met beschrijving erbij, hahaha.
Morgen dus huiswerk. Nu geen zin meer in.

1 opmerking:

  1. Fijn dat je weer internet hebt en hopelijk doet de tv het inmiddels ook weer.
    Fijne dag.

    Groetjes van Ann

    BeantwoordenVerwijderen